Nerdpraat over zwevende grenspalen

Concrete fiets doelen stellen in deze tijden van crisis is lastig. Ik vind het zelf belangrijk alle aanwijzingen van de instanties op te volgen en voor mij betekent dat dat ik ook het buiten fietsen terug heb geschroefd en als ik naar buiten ga het bij ritjes dicht bij huis houdt. Geen nieuwe gemeentes en mijn rit langs de grand-tour-start-steden heb ik tot nader order in de spreekwoordelijke ijskast geplaatst. Eind mei zal de huidige crisis zeker nog niet bezworen zijn en zelfs als de controle weer enigszins teruggekeerd zou zijn, dan zal alles zeker nog niet bij het oude zijn. Fietsen is echt bijzaak.

Om de fietsmoed er toch een beetje in te houden heb ik me nog eens gebogen over de "grenspalen challenge" die ik onlangs toevoegde aan de Long term NL/BE challange site. Ik vond dat hier nog een onhebbelijkheidje in zat. Dat nam ik in eerste instantie op de koop toe maar de perfectionist in mij zei dat het toch beter was om dit nog eens nader te bezien.

Waar gaat het om? Je voltooit de grenspalen challenge door langs alle grenspalen tussen België en Nederland te fietsen. Begin dit jaar werd ik geïnspireerd door "De grenspalenklassieker". Zelf ben ik geboren op de Nederlands/Belgische grens aan de Nederlandse kant van de streep. Dit heeft meegespeeld met het feit dat ik het een enorm tof idee vond, die grenspalenklassieker en daaruit voortgekomen heb ik na wat geklus deze toevoeging aan de site gebouwd.

Maar wat zat me dan nog dwars? Nou, er zijn een aantal grenspalen die een heel eindje van een begaanbare weg af liggen en waar je zonder kunst of vliegwerk nooit met een fiets kunt komen. Dit soort 'zwevende grenspalen' kun je dus redelijkerwijs nooit afstrepen. Ik wil ook voorkomen dat mensen te pas en te onpas over prive wegen en prive erf gaan banjeren om maar bij een grenspaal te komen. Zelf vond ik dit ook één van de minder fraaie dingen aan het vakjes afstrepen waar menig challenger zich ook mee bezig houdt. Zonder aanpassing maakt dit de grenspalen challenge eigenlijk niet doenbaar.



In het plaatje hierboven zie je 2 zwevende grenspalen in de buurt van mijn geboortegrond tussen het Belgische Hamont-Achel en het Nederlandse Budel-Dorplein. Aan de ene kant een prive weg die in de buurt komt maar net niet helemaal en aan de andere kant een weiland of akker.

Wat heb ik nu bedacht? Het idee is simpel: ik ga de kaart die ik gebruik om de grenspalen af te vinken uitbreiden voor deze zwevende grenspalen. Iedere zwevende grenspaal krijgt een plaatvervangend "afstreepvakje" op een begaanbare weg waardoor het ten allen tijde mogelijk is om een stukje normaal toegankelijke weg te bereiden om deze grenspaal af te vinken.

Het idee is simpel maar de uitvoering iets complexer. Tot nog toe heeft de software van challenge geen enkele kennis van het wegennet. Toch is die kennis nodig om te bepalen of een paal langs een begaarbare weg komt en om een punt op deze begaanbare weg te kiezen om het plaatsvervangend vakje te positioneren. Bij voorkeur haal ik deze uit open en gratis toegankelijk data. En gelukkig, in de hoek van OpenStreetMap bestaat er zoiets als de Overpass API. Deze API kun je bevragen om allerlij geografische objecten op te kaart terug te vinden en een weg is zo'n geografisch object.

Daarvoor heb ik een programmaatje geschreven dat alle grenspalen nog een keer naloopt en met de Overpass API bepaalt welke wegen er in een straal van 500 meter om deze grenspaal lopen. Alle wegen? Nee, alleen wegen die een classificatie hebben waarvan met een hoge zekerheid vastgesteld kan worden dat ze zonder al te veel moeite met de fiets begaanbaar zijn. Hierdoor vallen wel een klein aantal wegen af die misschien net iets dichter bij een grenspaal liggen, bijvoorbeeld paden waarvan de exacte ondergrond niet in de OpenStreetMap database bekend is. Dus niet 100% perfect maar ik denk dat het hier om een enkele uitzondering gaat.

Als je eenmaal de verzameling wegen rond een zwevende grenspaal hebt gevonden, dan kun je ook uitrekenen welke weg het dichtste bijkomt en daarna welk punt op deze weg het dichtste bij de grenspaal licht. En voila, dan kun je voor de zwevende grenspaal een plaatsvervangend vakje maken en wordt de grenspalen challenge ineens helemaal doenbaar.



Het plaatje hierboven laat zien hoe dit uitpakt voor de eerder genoemde zwevende grenspalen in de buurt van Hamont en Budel-Dorplein. De palen zijn nu wel afgestreept en dat komt omdat er 2 plaatsvervangende vakjes op de Lozerweg zijn geplaatst voor deze palen.

Het is nog 'work in progress' en moet nog iets verder uitgewerkt worden maar ik verwacht binnen niet al te lange tijd een aanpassing uit te rollen om dit live te zetten. Naast de huige twee Challenge Plus+ uitdagingen ben ik ook aan het nadenken om met dit concept andere uitdagingen te maken. Daarbij denk ik in Nederland aan bijvoorbeeld alle "oud Hollandse windmolens" en alle forten in de Hollandse waterlinie, objecten waarvoor kaartgegevens beschikbaar lijken te zijn. Voor specifieke Belgische objecten zou ik ook iets kunnen maken maar ik heb eerlijk gezegd nog geen idee wat voor objecten interessant en doenbaar zouden zijn voor het Belgische gebied,

Reacties

  1. Dag Frank, heel populair in Vlaanderen (en ook wel voor een stuk in Wallonië) zijn de Mariakapellen. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of daar gedegen informatie over bestaat waar die zich allemaal begeven. Een '#kapellekesshot' (foto van fiets+kapelleke) is bijvoorbeeld wel een gegeerde trofee op instagram.
    Wat deVlaamse kappeletjes betreft is er wel een inventarisatie. bv. https://kadoc.kuleuven.be/kapelletjes/index.htm Maar geen idee of je die ook als gps coordinaten kan downloaden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Guy voor de suggestie, ik ga zoeken naar GPS data, alvast een andere kandidaat gevonden en dat zijn de bierbrouwerijen. Die zijn ook cross border te maken want ik heb een lijst gevonden met brouwerijen in de BeNeLux.

      Verwijderen
  2. En uiteraard: kloosters en abdijen...altijd leuk in combinatie met Bier... http://www.kloostergids.com/kloosters
    Neem daarbij nog de begijnhoven (https://www.begijnhofbreda.nl/begijnhoven-in-belgie-nederland-en-frankrijk/) bijvoorbeeld en dat is al aardig wat challenge! (ook wel voor Nederland, trouwens)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Frank,

    Onlangs een achtdaagse fietstocht gedaan om alle grenspalen af te vinken.
    Heb enorm genoten van deze challenge, maar toch een paar opmerkingen
    - Voor grenspalen 132 en 133 heb je een plaatsvervangend vakje voorzien.
    Deze ligt echter op priveweg achter een poort
    - Grenspalen 252 en 253 liggen in een groot privebdomein dat helemaal afgesloten is
    door hekken en draad. Zie melding op https://www.grensmarkeringen.be/BeNL250a-257.htm
    - Twee grenspalen gemist, maar die komen nog aan de beurt
    De rest was min of meer gemakkelijk ( soms moeilijk ) af te vinken en daarom...
    hartelijk dank voor deze challenge

    Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Frank,

    Kleine bemerking ivm grenspaal 110. Dit is helemaal geen zwevende grenspaal, maar die is gewoon bereikbaar via het jaagpad langs de Maas of via de langeweidestraat in Uikhoven.
    Verder vind ik het paaltjeszoeken een leuke uitdaging om met de racefiets te doen, wat soms een hele uitdaging is aangezien de grenspalen meestal niet op een mooie bereidbare weg te vinden zijn.

    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

1 oktober 2022 stopt de Long term NL/BE challenge

Tour des grands departs

1018 gemeentes.... oude tijden herleven