Long Term NL Postcode Challenge

Ergens voor de vakantieperiode trok een post van mij op mijn Strava pagina de aandacht. Ik had op basis van wat oude code een programmaatje in elkaar gesleuteld dat mijn Strava ritten over de postcode kaart van Nederland heen legde en zodoende inzichtelijk gemaakt in welke postcode-4 gebieden ik al had gefietst. Dit leidde tot een aantal enthousiaste reacties en in de Tweewielers Podcast van Martijn en Herman werd er zelfs even bij stil gestaan (https://www.strava.com/clubs/481455/posts/30143760). Een postcode challenge op dezelfde leest geschoeid als mijn Long Term NL Challenge leek mij ook wel een aardige gimmick voor PostNL en/of de oor PostNL gesponsorde wielerploeg DSM-Firmenisch-PostNL. In de podcast werd een oproep gedaan om te zien of er vanuit die kant wellicht interesse was om dit verder uit te werken.

Ik heb daar zelf naderhand niets meer van vernomen. Wel kwamen er best wel wat positieve reacties binnen op het idee. Daarom zou ik het jammer vinden als het idee helemaal in de vergetelheid zou raken. Na wat dubben en denken heb ik daarna toch gemeend iets in elkaar te zetten wat de postcode challenge verder zou brengen dan mijn laptopje. De vraag was alleen hoe en wat, Een website opstarten zoals ten tijde van de Long Term NL Challenge zag ik niet zitten. Los van de kosten is dat namelijk ook iets wat ik zelf niet ambieer, voor de Long Term NL Challenge heb ik dat 4 jaar gedaan, dat was leuk, goede ervaring maar het interessante voor me zelf is er vanaf en de tijd heb ik er eigenlijk ook niet voor. Ik houd van fietsen en coderen en niet zo zeer van het in de lucht houden van een site en alle inspanningen die daar bij komen kijken. Ik ben dus gaan zoeken naar een oplossing waarvoor ik zelf eenmalig wat codeer werk doe en wat daarna soort van zelfstandig op een device van de "deelnemers" gebruikt kan worden.

Ok, wat dan wel? Mijn eerste gedachte was een app voor op de telefoon. Na wat denkwerk ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat dit niet gaat voldoen aan bovenstaande requirement. Een telefoon is niet echt een device dat je kunt gebruiken voor het echte data intensieve proces dat wat nodig is voor een dergelijke toepassing. Voor een app oplossing is dus nog steeds ergens een server proces nodig dat het zware werk voor zijn rekening neemt en dat is dus juist niet wat ik wil bereiken.

Uiteindelijk ben ik gaan experimenteren met een standalone Windows applicatie (voor nu alleen Windows omdat ik geen Mac heb, maar als het experiment gaat slagen kan ik zeker ook naar Mac kijken maar, de eerste stappen daartoe zijn ook gezet, zie "Upate"). De afgelopen tijd ben ik in mijn vrije uren gaan coderen aan deze oplossing. Het idee is dat je op je eigen laptop of PC een applicatie start die al het werk voor zijn rekening neemt en resultaten netjes presenteert. Voor de koppeling met Strava gebruik je eigen Strava API configuratie die voor ieder Strava account geconfigureerd kan worden. 

Is dit de meest ideale oplossing? Nee, een website die alles voor je regelt is natuurlijk nog steeds de perfecte oplossing maar zoals ik hierboven schreef heb ik niet de ambitie dit nogmaals op te pakken. Inmiddels begrijp ik dat er wel hier en daar wat pruttelt maar meer dan dat weet ik eigenlijk ook niet. Maar wie weet komt er zo'n site alsnog.

De code is inmiddels de experiment fase ontgroeit en een test versie is beschikbaar. Wie niet kan wachten op een site, wel van een technische uitdaging houdt en een stevige windows PC heeft staan, kan e.e.a. downloaden en installeren. Lees vooraf wel even de ruime 'ReadMe.pdf' want het verkrijgen van een eerste resultaat is wellicht wat omslachtig (maar wel onderdeel van de trade off om geen site te maken). De programma code is inmiddels ook open source en staat op Github. Wie wil werken aan uitbreiding en/of een versie voor andere platforms als Windows kan daar de code ophalen.

De software is te downloaden via: 

https://postcodechallenge.nl

De code kan gevonden worden op Github: 

https://github.com/fmoorsel/LTC2.PC4/tree/v1.0.11




Update: de eerste stappen voor het porten van de applicatie naar de Mac (OSX) zijn gezet. De "kern" van de software werkt op Mac, dit was het "lastige"deel. Nu nog het deel dat het meeste werk is, de UI die om de kern heen gebouwd moet worden zodat het bruikbaar wordt.



Reacties

  1. Wow, geweldig. Een nog grotere verdichting dan de retro. Hiervan moet ik nog ca 190 gemeenten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

1 oktober 2022 stopt de Long term NL/BE challenge

1018 gemeentes.... oude tijden herleven