Coronastress

Zojuist heeft in Nederland onze premier Mark Rutten het land toegesproken. Een integere maar ook heldere boodschap en voor wie het nog niet door had is het nu wel duidelijk dat het Corona virus het dagelijks leven volledig in zijn macht heeft. Wie social media enigszins volgt ziet de dramatische beelden die ons uit het noorden van Italië bereiken en we kunnen alleen maar zorgen dat we de adviezen en aanwijzingen van de instanties opvolgen om zo in ieder geval ons best te doen om dit soort sitiaties in de lage landen te voorkomen.

Fietsen is voorlopig, nog meer dan voorheen, een bijzaak geworden. Afgelopen zaterdag reed ik nog een mooie rit van 200km en raakte alle uithoekjes van de randstad aan. Natuurlijk als voorbereiding op mijn tocht langs alle Nederlandse grand-tour-startsteden. Ik had deze tocht gepland in de #WielerShirtWeek en #VoetbalShirtWeek, op 26 en 27 mei. Of het dan opportuun is om deze tocht dan te rijden, dat valt nog te bezien. In deze tijd is het niet verstandig om onnodige risico's te lopen. Ik bekijk het van week tot week en als het straks het goed voelt om deze tocht in mei te rijden, dan zal ik die knoop ook doorhakken en de tocht verschuiven naar een beter tijdstip. Het is dan niet anders, er zijn belangrijkere zaken.

Voorlopig, mede in lijn met adviezen en aanbevelingen van instanties en fietsbonden NTFU en KNWU, blijf ik wel mijn ritjes maken. Ik probeer het wel dicht bij huis te houden, op bekende wegen. Dat laatste is wellicht niet door ratio ingegeven maar eerder door emotie. In deze tijden voelt het voor mij niet goed om hele dagen ver van huis te zijn (ik weet het, Nederland is niet zo groot en ook ver van huis is relatief).

De #VoetbalShirtWeek en mijn spinn-off #WielerShirtWeek zullen met of zonder mijn tocht doorgaan. Daarom wil ik jullie deze testimonial van de Belgische voetbal legende Jean Marie Pfaff niet onthouden. Ik koester mooie herinneringen aan 1986, het WK voetbal waar Pfaff schitterde als doelman van de rode duivels. Nederland was niet van de partij (inderdaad uitgeschakeld door België) maar als grenslander was het maar een kleine mentale switch om gedurende het WK partij te kiezen voor België. Midden in de nacht kijken naar de legendarische wedstrijden tegen eerst de Sovjet Unie en later Spanje met commentaar van de al even legendarisch verslaggever Rick De Saedeleer.

Zorg dat je schittert op de social media tijdens de #VoetbalShirtWeek of #WielerShirtWeek, in je voetbal of wielershirt en steun Topsport for life in de strijd tegen ALS. Nogmaals: je kunt er over lezen op http://www.wielershirtweek.nl/


Reacties

Populaire posts van deze blog

1 oktober 2022 stopt de Long term NL/BE challenge

Tour des grands departs

1018 gemeentes.... oude tijden herleven