Januari-drukte!

De maand januari ligt achter ons. Best wel een hectische maand! De samenwerkning met NTFU/Fietssport en de uitverkiezing tot 'Fietser van het jaar' door Bicycling.nl zette mezelf en de Long term NL/BE challenge behoorlijk in de spotlights. Deels zelf opgezocht natuurlijk en over het algemeen zeker leuk! Ik heb denk ik de afgelopen weken vaker in de krant en op sites heb gestaan als de gemiddelde prof wielrenner. De bekendheid van de challenge is daarmee weer behoorlijk toegenomen. Inmiddels meer dan 10.000 mensen in de BeNeLux die de challenge wisten te vinden.


De nominatie voor 'Fietser van het jaar' kwam best wel onverwacht. Via mijn voetbalclubje SV Wippolder was dat op touw gezet. Ik wist dat Bicycling.nl deze verkiezing organiseerde en heb nog even gezocht naar een 'Long term NL challenger' die ik zou kunnen nomineren. Dat is er echter om uiteenlopende redenen niet van gekomen en die verkiezing is toen even aan mijn aandacht ontsnapt. Totdat ik vanuit de Wippolder community een appje kreeg met "je kunt stemmen". Toen ik op de link clickte zag ik tot mijn verbazing mijn eigen foto tussen genomineerden. Harstikke leuk natuurlijk en eenmaal genomineerd natuurlijk ook mijn best gedaan om zoveel mogelijk stemmen te krijgen. Veel bijval vanuit o.a. de Long term challenge community, de voetbalclub, oude clubs waar ik sportte, (oud)collega's enz. Het is ook een kwestie van gunnen zo'n verkiezing en de gunfactor was kennelijk behoorlijk aanwezig! Dank iedereen. De waardebon ga ik gebruiken om mijn uitrusting te upgraden.

Ik ben ook zeer verheugd met de samenwerking met NTFU en Fietssport. Geeft een extra uitstraling aan de Long term NL/BE challenge. Ook positief voor het bestaansrecht op de langere termijn. Niet alleen de funding voor het operationeel houden zorgt daar voor maar ook de toegang tot andere partners en het meedenken met nieuwe initiatieven en ideeen vanuit een groter geheel is positief.

In dit proces heb ik ook de look and feel van sites onder handen genomen. De oorspronkelijke opzet dateerde nog van het moment dat ik low profile mijn kleine programmaatje omturnde tot een simpele site. Daarbij eigenlijk nooit echt aandacht besteed aan hoe de site er uit zag en of deze bijvoorbeeld ook lekker werkte op mobiele devices. Het kerstverlof heb ik vooral gebruikt om hier versneld een slag in te maken. Er is nog wat achterstallig werk maar over het algemeen ben ik best tevreden over het resultaat en mag de nieuwe site denk ik zeker gezien worden(bijvoorbeelde de Franstalige BE site moet nog gedaan worden maar omdat ik de indruk heb dat deze niet zo vaak gebruik wordt heb ik dat even in de hold gezet).

Soms is het ook wel even paniek. Half januari zag ik op een vrijdagavond dat er iets niet helemaal lekker liep op de sites. Bleek dat Strava een aanpassing gedaan had waarmee de sites niet zo goed overweg konden. Niet alle functionaliteit werd hierdoor geraakt maar toch verwarrend dat ineens sommige dingen niet meer goed werkten, Tot in de late uurtjes gezocht naar de oorzaak en een patch gemaakt om de sites weer in lijn te brengen van de Strava features. Eerst op de Nederlandse sites want daar heb ik nog steeds de meeste bezoekers. 's Ochtends besloten om de nieuwe look en feel dan ook maar direct door te rollen naar de Nederlandstalige Beligische site. Een berekend risico want deze zat eigenlijk nog in de testfase maar wel eenvoudiger dan een aanpassing maken op de oudere sites. Gelukkig is dat zonder al te veel gedoe verder live gezet.

Natuurlijk moet ik de aandacht voor het echte werk, het fietsen zelf, niet laten versloffen. De afgelopen maanden heb ik het werken aan de site gecombineerd met het fietsen op Zwift. Indoor fietsen is natuurlijk niet zo leuk als buiten rijden maar na een paar uurtjes werken aan de Long term challenge sites, is even stoom afblazen op de fiets in onze man cave best wel fijn. Vanachter mijn computer is de sprong op de fiets in mijn Zwift opstelling in no-time gemaakt. Half januari ben ik weer naar buiten gegaan en de overgang viel heel erg mee. Inmiddels weer wat ritjes gemaakt en ook het rijden van wat langere afstanden gaat gewoon lekker. Met een goed gevoel kom ik de winter uit.

Dat is zeker nodig want inmiddels heb ik ook een nieuw projectje opgestart. Mijn broer Rob organiseert voor het 3de jaar de 'VoetbalShirtWeek'. Dit is een laagdrempelig initiaftief om geld op te halen in de strijd tegen ALS. Dit jaar support dit initiatief de stichting 'Topsport for life'. Idee is simpel, maak een selfie in je voetbalshirt, post het op social media en doneer. Simpel en Rob heeft al heel wat oud voetballers achter zijn initiatief weten te krijgen. Dus waarom niet doortrekken naar wielershirts dacht ik. Na broederlijk overleg geconcludeerd dat dit inderdaad wel leuk zou zijn. De '#WielerShirtWeek' is geboren en meeliftend op de publiciteit rondom challenge en Fietser van het jaar inmiddels ook al aardig wereldkundig gemaakt. Nu ook nog op zoek naar ambasadeurs. Welke wielerpromintenten willen me daarbij helpen?


Als behoorlijk fanatiek fietser is het natuurlijk bijna vanzelfsprekend dat ik aan deze #WielerShirtWeek een sportieve uitdaging koppel. Al een tijdje speelde een rit langs alle steden in Nederland waar ooit een grote wielerronde startte door mijn hoofd. Na wat gepuzzel op een rit uitgekomen van 485km, startend in Groningen en eindigend in Utrecht, start locatie van de Vuelta 2020. Het is de bedoeling dat ik dinsdagavond 26 mei op de Grote Markt in Groningen start en ergens in de (late ?) avond van woensdag 27 mei onder de Domtoren in Utrecht eindig. Deze rit vind plaats onder de VoetbalShirtWeek/WielerShirtWeek die van 25 mei t/m 29 mei loopt. Niet geheel toevallig is dit ook de laatste en beslissende week van de Giro 2020. Voldoende tools lijken daarmee voorhanden om dit publicitair onder de aandacht te brengen. Nu nog trainen en dat is nodig, want stel je voor dat die dag er een harde zuid-wester waait en ik 250+km windje tegen moet rijden. Dat wordt dan behoorlijk aanpoten. Stay tuned voor updates en voortgang rondom dit nieuw projectje!

Sportieve groet,
Frank van Moorsel

Reacties

Populaire posts van deze blog

1 oktober 2022 stopt de Long term NL/BE challenge

Tour des grands departs

1018 gemeentes.... oude tijden herleven