1018 gemeentes.... oude tijden herleven

In Nederland verandert in 2021 de gemeentekaart weer eens een keer. Gemeentes fuseren of worden opgesplitst en toegevoegd aan andere gemeentes. Een continu proces van consolidatie dat al decennia lang loopt. Het aantal gemeentes zakt in 2021 onder de 350. Sommige gemeentes bestrijken inmiddels een enorm oppervlak waardoor je met het afstrepen van zo'n grote gemeente direct een groot deel van Nederland inkleurt.

Ooit, lang gelezen, telde Nederland nog meer dan 1000 gemeentes. Een aantal maanden terug werd ik via Twitter gevraagd of het mogelijk was om een challenge te maken die werkte met een oude gemeentekaart. De techniek staat het toe, tot pakweg 1000 gemeentes zijn het huidige reken-algoritme en presentatievorm voldoende performant. Uitdaging was: hoe kom je aan de coördinaten van de gemeentegrenzen uit een tijdperk dat mensen nog niet eens durfden dromen van technieken als GPS en sites als Google maps? Tegenwoordig worden via open data deze coördinaten beschikbaar gesteld aan eenieder die er denkt iets leuks mee te kunnen doen. Toen ik de vraagsteller antwoorden dat dit wel eens de grootste uitdaging kon zijn, bleek dat de vraagsteller inmiddels ook wat huiswerk had gedaan en me verwees naar de site van de universiteit van Wageningen. Daar stond een kant en klaar bestand met alle gemeentegrenzen uit 1950, klaar om gedownload te worden. Bingo dus! 

Hoe accuraat deze data is, weet ik natuurlijk niet maar ik ga er van uit dat de data de historische werkelijk voldoende benaderd om het beeld van toen te reconstrueren voor een Long term NL RETRO challenge. Een challenge die verder hetzelfde werkt als de bestaande Long term NL/BE challenges maar dan op basis van de gemeentekaart van Nederland uit 1950. Een proof of concept was snel in elkaar gezet. Ik was wel enthousiast over het idee om ooit een RETRO challenge live te zetten. Omdat ik toen mijn handen vol had aan het in de lucht houden van de bestaande sites en bovendien mijn eigen challenge nog wilde afronden, plaatste ik het idee maar even in de spreekwoordelijke ijskast. Achter de schermen heb ik in de zomervakantie servers geconsolideerd en nog een aantal onderhuidse verbeteringen doorgevoerd om er voor te zorgen dat ook met de toegenomen bezoekersaantallen de sites nog op een kosten-effectieve manier te hosten waren. Tijd om deze nieuwe functionaliteit toe te voegen wilde ik daar toen niet voor vrijmaken. 

Een paar weken terug begon het toch weer enigszins te kriebelen. Dagen worden korter, eerder donker dus weer wat minder tijd om 's avond buiten te fietsen en weer wat meer tijd om achter de computer te kruipen, Bovendien wilde ik de bestaande programmatuur graag overzetten naar een ander hosting platform en tevens wat nieuwere versies van gebruikte software bibliotheken in te passen. Deze overgang is best fundamenteel en ik durf het niet aan de bestaande site met een big bang over te zetten. Ik zocht daarom naar mogelijkheid om relatief klein te beginnen op deze nieuwe omgeving en ervaring op te doen zonder de operatie van de bestaande sites te beïnvloeden. En toen kwam het idee van de RETRO challenge weer boven drijven. Ik bedacht me dat als ik nu als eerste de Long term NL RETRO challenge bouw en deze zou gaan hosten op het nieuwe platform, dan kan ik ervaring opdoen met dit nieuwe platform zonder dat het functioneren van de bestaande sites wordt beïnvloed. De nieuwe RETRO challenge krijgt dan het label experimenteel mee, om aan te geven dat er rekening gehouden moet worden met kinderziektes en dat het nog niet zeker is of deze nieuwe functionaliteit op de lange termijn ook in de lucht kan blijven.

Zo gezegd zo gedaan.... Bestaande code van stal gehaald, enkele kleine aanpassingen doorgevoerd om hosting op het nieuwe hosting platform mogelijk te maken, upgrade doorgevoerd naar nieuwere versies van de gebruikte bibliotheken en natuurlijk de gemeente kaart van Nederland anno 1950 ingepast. Een eerste testversie van de RETRO challenge was klaar. Inmiddels deelde ik via mijn Social media kanalen reeds een kleine hint over het bestaan van de RETRO challenge. Daar kwamen relatief veel enthousiaste reacties op dus een reden te meer om toch serieus na te denken over een uitrol.

Ik heb ook wel wat met landkaarten en kende de site Topo Tijdreis waar je landkaarten uit vervlogen tijden kunt bekijken (https://www.topotijdreis.nl/). Tijdens het testen bedacht ik me dat het misschien ook wel leuk was om de RETRO challenge resultaten niet alleen op de actuele kaart van Nederland te plotten maar ook een mogelijkheid te bouwen die het resultaat plot op kaartmateriaal uit 1950. Nadere bestudering van de Topo Reis site en wat Googelen maakte duidelijk dat dit wel degelijk mogelijk was. Het historisch kaartmateriaal is gemaakt door Esri Nederland en wordt ook via ArcGis beschikbaar gesteld. Omdat dit kaartmateriaal een iets ander coördinatenstelsel gebruikt, was het nog wel even wat uitzoekwerk om de challenge-resultaten mooi op deze kaarten uit 1950 geplot te krijgen. Maar met behulp van Google is ook dat gelukt! Als een soort van bonus functionaliteit zit er in de RETRO site dus een extra optie waarmee je je Long term NL RETRO resultaat (ook) kunt plotten op de kaarten uit 1950 (niet omdat het moet maar vooral omdat het kan).

De experimentele versie van de 'Long term NL RETRO challenge' staat nu live en je kunt gerust een kijkje nemen. Maar voordat je al te enthousiast wordt, de site is in experimentele fase. Dat betekent niet alleen dat er nog mogelijk blocking kinderziektes in zitten waardoor ik alsnog de site uit de lucht moet halen maar ook dat ik er nog niet 100% zeker van ben of deze extra site na de experimentele fase ook daadwerkelijk in de lucht ga houden. 

De 'Long term NL RETRO challenge' site draait volkomen los van de bestaande 'normale' challenge. Ze delen geen informatie dus als je je resultaten ook via de email wilt ontvangen, zul je op de RETRO site nogmaals moeten registreren. Bij eerste aanmelding worden wederom al je ritten uit Strava opgehaald dus dat kan even duren. Voorlopig worden er ook nog geen rankings gemaakt. De Multi sport optie en de GPX checker zijn wel beschikbaar.

Als je met al deze zaken even rekening houdt, dan hierbij de link:

https://www.longtermnlchallenge.nl/retro

Goede tijdreis gewenst and have fun!





Reacties

  1. Ik vind het super gaaf Frank. Mijn tip aan jou: vraag van elke deelnemer gewoon een kleine bijdrage, dan kan jij er wat meer plezier van hebben. Ik denk dat een tientje voor niemand onoverkomelijk is. Dat geven we allemaal tijdens onze tochtjes makkelijk uit aan koffie met appeltaart op een terrasje.
    Ik zou zelf zekee de RETRO challenge als nieuwe uitdaging gaan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal eens met Doesbrand: hartstikke leuke nieuwe uitdaging, en daar willen we best wat voor betalen 😊😊

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal top deze retro-versie, ook al kukel ik van 'wel' 17% naar 'slechts' 11%. Ik heb nog wat te doen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

1 oktober 2022 stopt de Long term NL/BE challenge

Tour des grands departs