25 mei t/m 29 mei 2020 #WielerShirtWeek

Tja, ik denk dat we in januari 2020 heel anders hadden voorgesteld dan de manier waarop 2020 nu aan ons voorbij trekt. Zo in het begin van het jaar maken we allemaal plannen en dat deed ik ook.


Mijn broer zet zich al een aantal jaren in voor de "Voetbalshirtweek". Een ludieke en laagdrempelige actie om geld in te zamelen in de strijd tegen de verschrikkelijke ziekte ALS. Je kunt meedoen en deze actie ondersteunen door een selfie te maken waarop je het shirt van je favoriete voetbalclub draagt. Je post dit op Social Media met de tekst “ik doe mee aan de VoetbalShirtWeek en geef een Tikkie van €1,00 voor mensen met ALS”.

Het leek ons een aardig idee om dit concept door te trekken naar "Wielershirts" en dus als een soort van spin off de "#WielerShirtWeek" te starten. In vorige Blog posts schreef ik hier al over. Op 26 en 27 mei zou ik ter ondersteuning een rit van bijna 500 km langs alle Nederlandse plaatsen fietsen waar ooit een Tour/Giro/Vuelta start was. Dit jaar zou de Vuelta van start gaan in Utrecht dus een mooie gelegenheid om dit al langer broedende idee om dit traject te fietsen ook uit te gaan voeren en dat in de #WielerShirtWeek te doen.

Hoe anders is het gelopen. Corona kwam op ons aller pad, lange afstanden fietsen werd afgeraden, het dagelijks leven stond en staat op zijn kop. De rit langs alle startsteden heb ik gegeven alle onzekerheden en adviezen in een eerder stadium al uitgesteld en bewaar ik voor een later moment. Nu de adviezen rondom fietsen verruimd zijn, heb ik nog even nagedacht om deze tocht alsnog te rijden. Echter, afgelopen weken heb ik minder kunnen fietsen omdat ik te maken kreeg met gezondheidsissues. De logistiek zou ook een uitdaging worden in tijden waar openbaar vervoer anders is georganiseerd. Alles bij elkaar besloten om deze rit definitief niet in mei te rijden.

Toch wil ik de eerste editie van de "#WielerShirtWeek" niet helemaal ongemerkt voorbij laten gaan. Het eenvoudige concept is volledig "corona-proof", je hoeft er niet voor de deur uit. Een selfie maken in je favoriete wielershirt, dit posten op social media met de tekst “ik maak €1,00 over aan de #WielerShirtWeek en steun daarmee Topsport For Life“ en je bijdrage doneren is natuurlijk altijd mogelijk. De goede doelen van Topsport For Life kunnen iedere bijdrage goed gebruiken.

Topsport for Life is een Eindhovense Stichting die zich in Nederland en België inzet om het leven van mensen met een levensbedreigende ziekte te verbeteren. Topsport for Life bereikt dit door onvergetelijke activiteiten, dagelijkse ondersteuning en een luisterend oor. Alles wat Topsport for Life doet wordt indirect mogelijk gemaakt door sporters of (voormalig) topsporters en door alle anderen die zich zeer aangesproken voelen door deze aanpak.

Veel volgers van de "Long term NL/BE Challenge" zijn fanatieke fietsers en/of lopers die meerdere keren per week genieten van actief bezig zijn. Probeer je voor te stellen hoe anders je leven zou worden voor jou en je naaste omgeving als dat zou wegvallen als gevolg van een ziekte als ALS. Topsport For Life probeert mensen die te maken hebben met ALS te ondersteunen door onvergetelijke dagen/activiteiten voor deze mensen te organiseren.

Dus wat let je?  Pak volgende week je wielershirt en maak die selfie. Hoe werkt het? Vrij simpel! Je maakt individueel of als groep een selfie en je draagt daarop je favoriete wielershirt. Je post dit op Social Media met de tekst “ik maak €1,00 over aan de #WielerShirtWeek en steun daarmee Topsport For Life“.

Hoe je kunt doneren lees je op de donatiepagina.

En o ja, omdat ik het toch niet helemaal kan laten zal ik op 26 mei toch proberen een "mini-editie" van mijn voorgenomen rit langs de start-steden te rijden. Niet langs alle start-steden maar vanuit mijn woonplaats langs Scheveningen-Leiden-Amsterdam-Utrecht-Den Bosch-Rotterdam terug naar huis. Deze plaatsen waren ooit startplaats van de Tour. Een tocht van bijna 300 km, iets minder ambitieus maar beter passend bij mijn huidige conditie. Ik rijd solo en zal als het nodig is de route onderweg aanpassen om uit eventuele drukte te blijven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

1 oktober 2022 stopt de Long term NL/BE challenge

Tour des grands departs

1018 gemeentes.... oude tijden herleven